SORU BANKASI Filtrele

11.Sınıf Felsefe Soruları


Soru 41

Hristiyanlık yayılma sürecinde bazı felsefi görüşlerle karşı karşıya gelmiştir. Dine karşı yapılan eleştirileri savunmak adına bu din içinde bazı filozoflar çıkmıştır. Savunma adına yapılan bu felsefenin adı aşağıdakilerden hangisidir?

A) TeolojiB) ApolojiC) Metafizik
D) PatristikE) Skolastik

Soru 42

"Anlayabilme için inanıyorum." anlayışıyla felsefeyi dine tabi kılmış olan Augustinus'a göre hakikat bizzat Tanrı'nın kendisidir. Yani Tanrı insandadır. İnsanın kendisi de Tanrı'dadır. Felsefe ise bu durumu anlamaya çalışma etkinliğidir. İnsan ancak bunu anlayarak mutlu olur.

Buna göre Augustinus felsefesi ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) Hakikati arayan kişi Tanrı'yı aramalıdır.
B) Felsefe ile teolojiyi birbirinden ayırmak olanaksızdır.
C) Hakikate ilişkin bilgi mutluluk için gereksizdir.
D) Felsefeci hakikati arayan, hakikati seven kişidir.
E) Tanrı insan tarafından bilinmeye değecek tek hakikattir.

Soru 43

Orta Çağ Avrupa'sında Antik kültürden kilisenin kendine uygun bulup aldığı düşünceler ayakta kalırken, kiliseye aykırı olanlar kesin olarak dışarıda bırakılmıştı.

Parçadan hareketle Orta Çağ felsefesi ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A) Baştan aşağı dini karakterli bir felsefedir.
B) Aklı temele alan bir felsefedir.
C) Ana maddeyi araştıran bir felsefedir.
D) İlk neden en temel problematiğidir.
E) Bilimsel gelişmelerin yaşandığı bir dönemdir.

Soru 44

Nasıl ki insan bir hekim veya kaptan olarak doğmayıp bu sanatları eğitim sayesinde elde ederse, aynı şekilde ahlaki erdemler de uygun eğitim sayesinde ortaya çıkar ve insanlar eğitim sayesinde soylu ve iyi insan olurlar.

Clemens'in bu düşüncelerine aşağıdakilerden hangisi ters düşer?

A) İnsan yaratılışından itibaren iyi donanımına sahip olarak doğar.
B) İnsan adil davranışları eğitim yoluyla öğrenir.
C) İnsan doğal olarak toplumsal bir varlıktır.
D) Erdem eğitim ile kazanılan bir edimdir.
E) Adaletli ve erdemli olmak istenen bir durumdur.

Soru 45

I. Akıl ve inanç tartışmaları ön plandadır.
II. Tanrının varlığı kanıtlanmaya çalışılmıştır.
III. Kutsal metinlerin doğruluğu merkeze alınmıştır.
IV. Oluşturulan fikirlerde dinsel otoriteye karşı gelinmemesi gerektiği söylenmiştir.

Verilenlerden hangileri Hristiyan felsefesinin özellikleri arasında yer alır?

A) I ve II. B) I ve IV.
C) I, II ve III. D) I, II ve IV.
E) I, II, III ve IV.

Soru 46

Aşağıdakilerden hangisi Hristiyan felsefesinin temel problemleri arasında yer almaz?

A) Tanrının varlığının kanıtlanması problemi
B) Tümeller problemi
C) Kötülük problemi
D) İlk neden problemi
E) Ruhun ölümsüzlüğü problemi

Soru 47

I. Antik Yunan felsefesinden etkilenmiştir.
II. Akıl, iman ve inanç gibi konular tartışılmıştır.
III. Batı felsefesinden yoğun şekilde etkilenmiştir.

Verilenlerden hangileri İslam felsefesinin özellikleri arasında yer alır?

A) Yalnız I.B) Yalnız II.C) I ve II.
D) I ve III.E) I, II ve III.

Soru 48

Orta Çağ'da ortalama bin yıllık bir tarihsel dönemde felsefe ile din yoğun bir şekilde etkileşim göstermiştir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi öncelikle bu döneme özgü bir özellik olarak değerlendirilebilir?

A) Felsefe varlığın mahiyetini sorgulayan bir disiplin haline gelmiştir.
B) Felsefe dilin çözümlenmesini amaç haline getirmiştir.
C) Felsefe inanç kanunlarının akılsal kanıtlamalarında araç konumuna gelmiştir.
D) Felsefe görünenin ve çokluğun ardındaki değişmez olanı aramaktadır.
E) Felsefe geleneksel anlamda dinsel ve gizemli bir yapıya bürünmüştür.

Soru 49

El Kindi'ye göre âlem kadim değil hadistir. Yani sonradan olmadır. Her sonradan var olanın varlığı bir yaratıcıya bağlıdır.

Buna göre El Kindi Tanrı'nın varlığına ilişkin aşağıdaki delillerden hangisini öne sürmüştür?

A) Ontolojik delil B) Hüdus delili
C) Ahlaki delil D) Düzen delili
E) İhtira delili

Soru 50

Âlemde her şey yoktan yaratılmıştır. Bu nedenle mantıksal olarak yaratılan tüm varlıkların bir yaratıcısı olmak zorundadır.

İbn Rüşt'e ait bu açıklama İslam felsefesinde aşağıdaki hangi kavramla ifade edilir?

A) Psikolojik delil B) Ahlaki delil
C) İhtira delili D) Ontolojik delil
E) Düzen delili

Soru 51

Antik Çağ için Tanrı bu evrenin bir mimarıdır ve adeta bir yapı ustası gibidir. Demiourgus biçimlendirdiği maddeyi hazır bulmuştur. Tanrı varlığın kendisidir, geri kalan tüm var olanlar Tanrısal varlık dolayısıyla, ondan pay aldıkları için var olmuşlardır. Orta Çağ'da ise Tanrı ile yaratık aynı hamurdan değil, başka başka özlerdendir. Onun için de aralarında kapanmaz bir aralık vardır.

Buna göre Orta Çağ'da varlıkların oluşumu için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Evren Tanrı'nın vahyidir.
B) Dünya Tanrı'nın kendisini açmasıdır.
C) Tüm var olanlar varlıklarını Tanrı'nın istemesine borçludur.
D) Bu dünyadaki tüm otoriteler Tanrısal istençten aktarmadır.
E) Madde de Tanrı'nın kendisi gibi öncesizdir.

Soru 52

İslam felsefesinde irade özgürlüğü problemi konusunda çeşitli görüşler bulunmaktadır.

Buna göre;
. Davranışı yaratan Allah'tır.
. Davranışı tercih eden ve insana yaptıran Allah'tır.
. İnsan davranışlarından sorumlu değildir.

Verilen özellikler aşağıdaki görüşlerden hangisine aittir?

A) Mu'tezile B) Eş'ariyye
C) Maturidi D) Cebriye
E) Dehriye

Soru 53

İbn Rüşd'e göre akıl yoluyla doğru bilgiye ulaşılır ve akılsal olan inançsal olandır. Buna göre İbni Rüşd'ün aşağıdakilerden hangisini savunması beklenmez?

A) Akıl yoluyla inanca ulaşmak mümkündür.
B) Akıl sınırsız kavrama ve algılama gücüne sahiptir.
C) Akıl doğru şekilde işletildiğinde hakikatin bilgisine ulaşabilir.
D) Akıl kanıtlama kabiliyeti ile inanca ait bilgileri kanıtlayabilir.
E) Felsefe dinle çatışmaz, aksine uzlaşı içindedir.

Soru 54

Aşağıdakilerden hangisi İlk Çağ ve Orta Çağ felsefesinin karşılaştırılmasına dair yanlış bir bilgidir?

A) İlk Çağ felsefesi felsefi bir amaç taşırken; Orta Çağ felsefesi dinin emrindedir.
B) İlk Çağ felsefesinde mutluluğa ulaşılması gereken yer bu dünya iken, Orta Çağ felsefesinde ahiret inancı mutluluğu sağlar.
C) İlk Çağ felsefesi antroposentrik (insan temelli) iken, Orta Çağ felsefesi teosentrik(tanrıcı)tir.
D) İlk Çağ felsefesi daha kötümser iken, Orta Çağ felsefesi daha iyimserdir.
E) İlk Çağ'da felsefe en üst düzeyde iken, Orta Çağ'da dinsel ve metafizik alanların etkisi altında kalmıştır.

Soru 55

İslam felsefesinde bazı görüşler;

- Dehriyye
- Batinilik
- İhvanı Safa
- Meşşailik felsefesidir.

Buna göre verilen görüşler ile aşağıdaki seçenekler eşleştirildiğinde hangisi açıkta kalır?

A) Mantığa dayalı bilgi değil, mistik tecrübeye dayalı bilgi hakikati verir.
B) Gerçek olan tek şey madde olup, ezeli ve ebedidir.
C) Farklı alanlardaki ilimler tek bir ansiklopedide toplanabilir.
D) Kutsal kitaplardaki harf ve sözcüklerde gizli manalar vardır.
E) İslam'ın esasları ile Aristoteles'i birleştiren mantık ve matematik temelli bir felsefedir

Soru 56

Nasıl ki güneş doğarken tüm ışığı ile eşyayı aydınlatıyorsa, manevi sezgide insanı aydınlığa kavuşturur. Böylece insan varlığın hakikatine ulaşabilir.

Bu açıklama aşağıdaki İslam felsefesi görüşlerinden hangisine karşılık gelir?

A) MeşşailikB) DehliyyeC) İşrakilik
D) BatinilikE) İhvanı Safa

Soru 57

Orta Çağ'da da felsefe İlk Çağ'dakinden farklı bir anlamda değildi. Her iki dönemde de felsefenin anlamı bilgelik peşinden koşmaktı. Fakat Orta Çağ'da bilgelik İlk Çağ felsefesinden daha farklı bir karakterde tanımlanmıştır.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi öncelikli olarak Orta Çağ'ın bilgelik tanımı olabilir?

A) Bilgelik akla uygun davranmaktır.
B) Bilgelik erdem yolunda varılan sağlam bir sarsılmazlıktır.
C) Bilgelik Tanrısal ve insani şeylerin ve onların nedenlerinin bilgisidir.
D) Bilgelik kendini bilmektir.
E) Bilgelik en üstün iyidir ve mutluluktur.

Soru 58

Aşağıdaki görüşlerden hangisinin MS 2. yüzyıl - MS 15. yüzyıl felsefesini etkilediği söylenemez?

A) Epikürosçuluğun dünyevi hazlardan uzak durulması gerektiği düşüncesi
B) Aristoteles mantığının üzerinde durduğu Tanrı'nın varlığına yönelik kanıtlamaları
C) Plotinos felsefesinin Tanrı ve ruh kavramları konusundaki düşüncesi
D) Doğa filozoflarının ana maddeye yönelik görüşleri
E) Stoa ahlakında yer alan iyiyi seçme özgürlüğü

Soru 59

İbni Sina için faal akılla ilinti durumuna girerek dış dünyadaki görünüşlerin ardındaki gerçek ve mutlak varlığı görmek, çokluk alemini birlik olarak kavramak mümkün olur. Buna göre İbni Sina'nın bilgi konusunda aşağıdaki görüşlerden hangisini savunduğu söylenebilir?

A) EmpirizmB) PozitivizmC) Rasyonalizm
D) KritisizmE) Pragmatizm

Soru 60

Farabi var olan her şeyin Tanrı'nın bir yansıması olduğunu, ondan zorunlu bir taşmanın sonucu ortaya çıktığını ileri sürer. Tanrı özü itibariyle akıl olduğundan ondan taşan şeyler de akılsaldır. Böyle olduğu içindir ki insan akılla gerek var olanların gerekse de Tanrı'nın bilgisine erişebilir. Doğru ve erdemli bir yaşam işte bu bilgiye uygun bir yaşam olacaktır.

Buna göre Farabi erdemli yaşamın ilkelerini aşağıdakilerin hangisinde bulmaktadır?

A) İnsani ilişkilerde B) Metafizik alanda
C) Ödev duygusunda D) Doğal koşullarda
E) Koşulsuz buyrukta
Seçilen
Soru
Sayısı
0
123456...12
12 Sayfada Toplam 227 soru listeleniyor