SORU BANKASI Filtrele

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesi Ünite / Modül Soruları


Soru 1

Ustanın biri ormanda gezerken yaşlı bir ağaca rastlar. Ağacın dallarını keser, toplayarak atölyesine götürür. Dalları yontar ve şekil verir. Sonunda bir sandık yapar.
Metinde geçen usta ve sandık kavramları Aristoteles’in aşağıda verilen hangi nedenlerine sırasıyla karşılık gelmektedir?
 

A) Fail, maddi B) Maddi, ereksel
C) Ereksel, maddi D) Maddi, formel
E) Fail, formel

Soru 2

Ahlakın kaynağı mutluluktur ve mutluluğa iyi ideasına ulaşmaya çalışmakla varılır.
Platon’a göre iyi ideasına aşağıdakilerden hangisiyle ulaşılır?

A) Ödev bilinci taşımak B) Erdemli olmak
C) Sorumlu davranmak D) İyi niyetle hareket etmek
E) Faydalı olana yönelmek

Soru 3

Platon’a göre gerçeğin bilgisi “episteme” ye akıl yoluyla ulaşılır. Akıl, bu bilgiye ulaşmak için ruhun derinliklerine yönelir ve orada varolan bilgileri açığa çıkarır.
Platon’un bu görüşü aşağıdakilerden hangisiyle ifade edilir?
 

A) Bilmek, anımsamaktır.
B) Bilmek, tecrübe etmektir.
C) Bilgi, genellemelerle elde edilir.
D) Bilmek, özün bilgisini bilmektir.
E) Bilgi, tahmin ve sanıdan meydana gelir.

Soru 4

Platon’un “Devlet” adlı eserindeki görüşleri dikkate alındığında devleti yönetenlerin bilgili, akıllı ve adil olması
gerekir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi bu düşüncenin gerçekleşmesinin koşuludur?
 

A) Topluluğun erke itaat etmesi
B) Yöneticilerin filozof olması
C) Yurttaşların eğitimden geçmesi
D) İnsanın toplumsal yaşama uyumu
E) İnsanların seçkin bir zümre tarafından yönetilmesi

Soru 5

Aristoteles’in görüşlerine göre insanın toplumsal yaşamdaki refahı neye bağlıdır?
 

A) CömertlikB) İyi yönetimC) Bilgelik
D) Güç ve nüfuzE) Çoğunluğun idaresi

Soru 6

I. Kâğıdın görüntüsü, gerçeğinin yansımasıdır.
II. Kâğıdın bilgisi beyaz, yanıcı ve yırtılabilen olmasıdır.
III. Kâğıdın bilgisi, görünüşünden soyutlanarak ideayla kavranır.
IV. Kâğıdın bilinmesi, onun nedenlerinin bilinmesidir.

Aristoteles’in bilgi görüşüne ait olan öncüller aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?
 

A) I-IIB) I-IIIC) II-III
D) II-IVE) III-IV

Soru 7

Lao Tse’nin düşüncesinde evrendeki her türlü değişimin beslendiği sonsuz kaynak aşağıdakilerden hangisidir?
 

A) TaoB) İdeaC) Madde
D) FormE) Aperion

Soru 8

Değişme karşısında değişmeden kalan asıl varlığı bilmenin insan hayatına faydası hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
 

A) Varlığın yapısının araştırılması ve “arkhe”nin ne olduğu sorusunun yanıtlanması
B) İnsanın gerçek varlığı ve değerli olanı bilmesiyle eylemlerine anlam vermesi
C) Duyuların bitmeyen bir değişmeyi ve oluşu işaret ederek insanı çevresine yöneltmesi
D) Değişmenin varlığın asıl gerçeği olup olmadığı konusunda insanı şüpheye düşürmesi
E) Değişmenin gerisinde değişmeden kalan ve üstün olan asıl varlığın olduğunu bilmesi

Soru 9

I. Diogenes  
II. Lukianos   
III. Aristoteles 
IV. Thales   
V. Ksenofanes

Yukarıdaki filozofların hangileri Anadolu’nun batısında yaşamamıştır?

A) I-IIB) II-IIIC) II-III-IV
D) III-IV-VE) I-II-III-IV-V

Soru 10

Thales; evrenin ana maddesini, ilk nedenini aramış, doğadaki her şeyin temelinde suyun olduğunu iddia etmiştir. Thales’ten sonra Anaksimandros, arkhe olarak sonlu bir varlık olan suyun sonsuz sayıda varlığın oluşumunu açıklamada yetersiz olduğunu söyleyerek arkheyi sonsuz olan “apeiron” kavramı ile açıklamıştır.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi “apeiron”un bir özelliği olamaz?

A) Nicelik olarak sınırsızdır.
B) Duyusal, somut bir varlıktır.
C) Sonsuzluk niteliği vardır.
D) Bütün varlıkların temelidir.
E) Nitelik olarak belirsizdir.

Soru 11

Konfüçyüs, “İdeal Bir İnsan ve Topluma Dair Konuşmalar” adlı eserinde “Erdem, erdem içindedir.” demektedir. Bu söze göre bir erdemi istemek başka bir erdemi de istemektir. Farklı erdemler birbirini tamamlayan bir yapıdadır.

Bu duruma uygun düşecek örnek aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?

A) Kurnaz esnafın müşterilerine karşı güler yüzlü davranması
B) Canı sıkılan kişinin eşine ev işlerinde yardım etmesi
C) Mahalle sakinlerinin mahalle çeşmesini tamir etmesi
D) Akrabalık ilişkilerini seven bir gencin bayram ziyaretlerine katılması
E) Kişinin şans oyunlarını haksız kazanç olarak görmesi

Soru 12

“Gılgamış Destanı”nı tabletlere yazarak düşüncenin yazılı kültüre aktarılmasını sağlayan ilk medeniyet aşağıdakilerin hangisidir?
 

A) HintB) ÇinC) İranD) MısırE) Sümer

Soru 13

Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere altta verilen sözcüklerden doğru olanı yazınız.

(AKIL – SOFİST – BİLGİSİZLİK – İÇTEN – MADDE İLE FORM)

1.  Platon, ideaların bilgisine …………............………. aracılığıyla ulaşılabileceğini belirtir.
2.  Sokrates’e göre ………………………........…….. ahlaki olmayan davranışın nedenidir.
3.  Konfüçyüs’ e göre genç bir insanın arkadaşlarına karşı erdemi ….....………… olmasıdır.
4.  Bilginin ve ahlakın insanın algısı tarafından anlamlandırıldığını savunan düşünürlere ................................ denir.

5. Aristoteles, değişim problemini ....................................... arasında kurduğu ilişkiyle ele alır.

 


Soru 14

Aristoteles'e göre, doğru ya da yanlış yargılar ancak bir önerme ile söz konusudur. Önerme, iki kavramın birleştirilmesi ve ayırt edilmesidir. Bir yargıda önce konu ile yüklem vardır. Yani kendisi için bir yargıda bulunulan şey ile yargı vardır. Hakkında yargı verilen daima bir nesnedir, tek bir şeydir. Ona göre ancak tek tek şeyler yargılarımızın konusu olabilir.                                                                                                                     

Buna göre Aristoteles'in bilgi kuramı aşağıdakilerden hangisiyle özetlenebilir?
 

A) Bilgi elde etmede duyular ön plandadır.
B) Gerçeğin bilgisi tekil olanın bilgisidir.
C) Bilgiler insan ruhunda doğuştan vardır.
D) Doğru bilgiye şüphe ederek ulaşılır.
E) Genel kavramlar bilginin konusudur.

Soru 15

Platon "nasıl biliyoruz?" sorusuna şöyle yanıt verir: İnsanın ölümsüz ruhu, pekçok kez doğmuştur. Bunun için gerek yeryüzünde gerekse Hades'te her şeyi görmüş, öğrenmediği bir şey kalmamıştır. Doğanın her yanı birbirine bağlı olduğundan, ruh da her şeyi öğrenmiş olduğundan insan bir tek şeyi hatırlamakla bütün öteki şeyleri bulur. Öğrenme denen şey budur.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi Platon'un bu görüşünden elde edilebilecek bir sonuçtur?
 

A) Bilginin sınırı yoktur.
B) Deneyimin dışında bilgi olanaklı değildir.
C) Bilmek anımsamaktan başka bir şey değildir.
D) Aklın bilgileri de duyu bilgileri gibi yanılabilir.
E) Doğru bilgi olanaklı değildir.

Soru 16

Sokrates, başlangıçta sofist düşünürlerle aynı paralelde olduğu halde, bilgi konusundaki çıkışı ile onlardan ayrılmıştır. Filozofa göre iyilik, kötülük, erdem gibi "ahlaki gerçekler" toplumlara ya da insanlara göre değişen değerler değildir. Bunlar düşüncenin yöntemli biçimde yürümesiyle kazanılacak olan evrensel gerçeklerdir. Filozofun ödevi, şüphe eleştiri ve araştırma yoluyla iyilik, kötülük, adalet gibi kavramların tam bilgisine ulaşmak, bunların kesin tanımlarını ortaya koymaktır. Aslında bu bilgiler insan ruhunda gizli olarak bulunmaktadırlar.

Aşağıdakilerden hangisi parçada açıklanan görüşe ters düşer?
 

A) Bilgi evrensel bir olgudur.
B) Doğru bilgi olmadan doğru eylem olmaz.
C) Doğuştan getirilen bilgiler akılla temellendirilir.
D) Bilgi onu algılayanın içinde bulunduğu koşullara göre biçimlenir.
E) Gerçekliğin bilgisi kişiden kişiye değişemez.

Soru 17

Sofistlerden önceki filozoflar, doğanın bilgisini aramış, varlığı tanımaya çalışmıştır. Oysa sofistler, dış dünya hakkındaki bilgilerin bizim duyum ve algılarımızla elde edildiğini, bu bakımdan bilgilerin göreli olduğunu fark etmiştir. Onlara göre doğruluk, iyilik, adalet vb. şeylerin anlamı toplumdan topluma, hatta insandan insana değişmektedir.

Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisi sofistlerin görüşünü özetlemektedir?

A) Bilgi yaşamı kolaylaştıran bir alettir.
B) İnsan her şeyin ölçüsüdür.
C) Doğrular insanın ruhunda doğuştan vardır.
D) İnsanı varlığın sınırına ulaştıracak tek şey sezgidir.
E) Hakikat görünüşlerde değil görünüşlerin ardında aranmalıdır.

Soru 18

İlkçağ'da felsefenin en parlak dönemi Platon ve onun öğrencisi Aristoteles'in dönemidir. Sistematik denilen bu zamanda, dinsel ve geleneksel bilgilerin dayanaktan yoksun, temelsiz bilgiler olduğu anlaşıldı. İnsana kendi aklına güvenme, sorgulama ve sistemli düşünme anlayışını benimsetti. Ortaya atılan düşünceler mantık, ahlak, siyaset gibi yeni bilgi dallarını doğurdu. Kısacası bu dönem uygarlık tarihine damgasını vuran bir dönem olmuştur.

Buna göre sistematik dönemle ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?

A) İnsanların geleneksel bilgilere eleştirel bir bakış açısıyla yaklaştıkları dönemdir.
B) Kendisinden önceki felsefi birikimi ilerleten bir dönemdir.
C) Mitolojik açıklamaların geçerliliğini yitirdiği bir dönemdir.
D) Düşünce tarihine büyük katkılar sunmuş bir dönemdir.
E) İnsanların sistemli ve yöntemli bir düşünme alışkanlığı edindikleri dönemdir.

Soru 19

Anaximandros'a göre evrenin oluşması sıcak - soğuk, yaş - kuru şeklinde iki temel zıtlığın "apeiron" dan ayrılması ile başlamıştır. Oluş bu iki çift zıtlığın bir dönme hareketi sonucunda birleşmesidir. Dönme hareketi sayesinde sınırsız olan kozmosta bir armoni ile karşılaşılmaktadır. Anaximandros'un bu matematik armoni görüşü daha sonra Pythagorasçılarda zıtlar ile ilgili görüşleri Herakleitos ve Empedokles'de; birden çok kozmos tasarımı ise atomcularda karşımıza çıkmaktadır.

Buna göre Anaximandros için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A) Düşünceleri ile kendisinden sonraki filozofları etkilemiştir.
B) Metafiziksel problemlerin yanında pratik yaşamla da ilgilenmiştir.
C) Doğadaki varlık ve olaylara soyut anlamlar yüklemiştir.
D) Bulunduğu çağda ihtiyaç duyulan konulara açıklık getirmiştir .
E) Sisteminde bilim ve teknolojideki gelişmeler etkili olmuştur.

Soru 20

Eski Yunan'da; Anaximenes: "Her şeyin "hava""dan oluştuğunu ve varlığa geldiğini, Thales: "Var olan her şeyin "su"dan türediğini", Herakleitos: "Evrendeki tüm oluşumun "ateş" ögesi ile gerçekleştiğini ileri sürmüştür."

Görüşleri verilen bu üç düşünür, aşağıdaki sorulardan hangisine yanıt vermişlerdir?
 

A) Varlık değişken midir?
B) Evrende bir düzen var mıdır?
C) Varlığın ana maddesi nedir?
D) Evren sonlu mudur, sonsuz mudur?
E) Var olmak algılanmış olmak mıdır?
Seçilen
Soru
Sayısı
0
1234...5
5 Sayfada Toplam 86 soru listeleniyor