SORU BANKASI Filtrele

20. Yüzyıl Felsefesi Ünite / Modül Soruları


Soru 1

Takiyettin Mengüşoğlu, insanın ne olduğu sorunuyla yakından ilgilenmiş ve insanı ontolojik temelde antropolojik bir varlık olarak tanımlamıştır. İnsanı açıklamada onun tek özelliğinden yola çıkmanın hatalı olacağını belirtmiş, insanın tüm yapısı ve eylemleriyle ele alınması gerektiği üzerinde durmuştur. Tüm alanlarda üretken olan insana bütünlükçü yaklaşılması doğru bir tavırdır. Ona göre insanın günlük hayatında gerçekleştirdiği her şey ahlak konusu içinde ele alınır, bunlar bir bütün hâlinde incelenirse ahlakın ne olduğu anlaşılır ve dolayısıyla insan da anlaşılmış olur.

Parçadan hareketle Takiyettin Mengüşoğlu'nun aşağıdaki felsefe alanlarından hangisi üzerinde durduğu söylenebilir?

A) Siyaset felsefesi B) Değerler felsefesi
C) Bilim felsefesi D) Bilgi felsefesi
E) Sanat felsefesi

Soru 2

Kuhn'a göre bilim tarihine baktığımızda bazen bilimsel çalışmaların durma noktasına geldiğini, hatta bilimin mevcut durumdan daha geriye gittiğini görmekteyiz.

Buna göre Kuhn'un aşağıdaki görüşlerden hangisine karşı çıktığı söylenebilir?

A) Bilimde toplumsal fayda ön plandadır.
B) Bilim durmaksızın sürekli ilerler.
C) Bilim toplumdan bağımsızdır.
D) Bilim devrimlerle ilerler.
E) Bilim nesneldir.

Soru 3

Nietzsche'ye göre özgür insan, içinde yaşadığı toplumun ahlak normlarının, değer yargılarının dışına çıkabilen insandır. O, yaşadığı sürüden kopmuş, kendi yolunu arayan, insanla ilgili her şeyi kendi gözleri ile görmek isteyen insandır.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi özgür insanın niteliklerinden biri olamaz?

A) Ahlaki normlara eleştirel yaklaşmak
B) Geleneksel değerlerle hesaplaşmak
C) Yeni değerlerin peşinde olmak
D) Aklını bağımsızca kullanabilmek
E) Yaşadığı çevreye boyun eğmek

Soru 4

Popper'ın doğrulanabilirliğe eleştirel yaklaşımı, onu bilim felsefesi çevresinde önemli bir düşünür haline getirmiştir. Eleştirel akılcılık olarak da adlandırılan bu anlayışa göre, bir kuramın bilimselliği onun "doğrulanabilme" özelliğinde değil, geçersiz kılınabilme imkânında ve çürütülebilme niteliğinde aranmalıdır.

Buna göre Popper'ın bilimsel anlayışı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A) "Anlamlılığı" ve "doğrulanabilirliği" bilimselliğin ölçütü sayar.
B) Bilimin tümevarımsal yöntemi kullanması gerektiğini savunmuştur.
C) Bilim adamları gözlemler yapar ve sonra gözlemlediklerini açıklama girişiminde bulunurlar.
D) Yanlışlanabilirlik ilkesi ile bilimsel olan ile olmayan birbirinden ayrılabilir.
E) Duyu verilerinin bilginin tek kaynağı olduğunu; metafizik yargıların anlamsızlığını ileri sürer

Soru 5

Kuhn'a göre bilim süreklilik göstermez, bilimsel süreç zaman zaman gerçekleşen devrimlerle kesintiye uğrar. Bu devrimleri bilim, temel kabullere ters düştüğü için, başlangıçta kabul etmek istemez ve bastırmaya çalışır. Ancak devrimler öyle bir hâl alır ki, bilim bu devrimleri ve radikal değişimleri kabul etmek zorunda kalır.

Bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilir?

A) DiyalektikB) ParadigmaC) Determinizm
D) EndüksiyonE) Yanlışlanabilirlik

Soru 6

I. İnsanın varoluşunu ancak özgürce davranarak gerçekleştirebileceğini savunur.
II. Özgürlük sınırsız olmayıp, sorumluluk ile belirlenmiştir. Özgürlük kişiye göre değiştiğinden evrensel ahlak yasası yoktur.

Verilen ilkeleri ahlak felsefesinin temeline koyan görüş aşağıdakilerden hangisidir?

A) Entüisyonizm B) Utilitarizm
C) Egzistansiyalizm D) Hedonizm
E) Egoizm

Soru 7

Sartre'a göre "insan ne ise o değildir, aksine ne değilse odur." İnsanın varoluş sürecine başlamadan önce, belirlenmiş ve değişmez bir doğaya sahip olduğunu iddia etmek, onun özgür iradesine kota koymaktır. Varoluş sürecindeki insan; kendi seçtiği olanaklar varlığı iken "kendisi için varlık" konumundadır. Fakat bir kağıt parçası ise, onu tasarlayan iradenin dışında bir varlık alanı gösteremediğinden, "kendinde varlık" olarak nitelenmiştir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi Sartre'ın varlık konusundaki görüşlerine uygun bir ifadedir?

A) Belirlenmiş ve değişmez bir doğa olduğu için, öz varoluştan önce gelir.
B) İnsan, dünyaya gelmeden önce belirlenmiş ve değişmez bir kadere sahiptir.
C) İnsan kendisini belirleyen irade dışında bir kader belirleyemez.
D) Kendinde varlık, varoluş sürecinde kendine has bir irade geliştirir.
E) İnsan bir imkân ve olanaklar varlığı olarak, özgürlüğe mahkûmdur.

Soru 8

Popper'a göre bir teoriyi doğrulamak üzere yaptığımız gözlemlerin sayısı ne kadar çok olursa olsun, bu tekrarlar teorinin gelecekteki tüm gözlemler için geçerli olacağı anlamına gelmez. Ama tek bir yanlışlayıcı örnek, bir teorinin tutarsız ya da yetersiz olduğunu göstermeye yeter.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A) Bilimselliğin ölçütü yanlışlanabilirliktir.
B) Yanlışlayıcı örneklerin bilimsel bir değeri yoktur.
C) Bilimsel önermeler doğrulandığı sürece geçerlidir.
D) Bir hipotezi sınamanın tek yolu onun doğruluğunu denetlemektir.
E) Gözlemlerden elde edilen bulguların çokluğu o hipotezin güvenilirliğini arttırır.

Soru 9

Mantıkçı pozitivizme göre bir önermenin bilime konu olabilmesi için olgusal olarak doğrulanabilir olması gerekmektedir.

Buna göre aşağıdaki önermelerden hangisi bilime konu olamaz?

A) Ruh ölümsüzdür.
B) Isınan cisimler genleşir.
C) Tüm canlılar solunum yapar.
D) Maddeler atomlardan oluşur.
E) Su, hidrojen ve oksijenden oluşur.

Soru 10

Popper'a göre bir bilgi, sınanmalardan sonra belli durumları dile getirdiği zaman bilimseldir. Örneğin "Su 100 derecede kaynar." değil de "Şu koşullarda, şu kadar tekrarlanan deneylere göre su 100 derecede kaynar." ifadesi doğrudur yani bilimsel bir önermedir.

Bu görüşten hareketle bilimsel önermelerle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A) Toplumdan topluma farklılık gösterirler.
B) Doğrulanmış kesin formüllerden oluşurlar.
C) Öznel nitelik taşıdıklarından güvenilir değildirler.
D) Bilim insanlarının etkinliklerinden bağımsızdırlar.
E) Olgular tarafından desteklendikleri sürece doğrudurlar.

Soru 11

"Sihirli kuş, kırk ayaklı köpeği görünce koşarak uzaklaştı." şeklinde bir önerme mantıkçı pozitivistlere göre bilime konu olamaz.

Bu durum mantıkçı pozitivizmin aşağıdaki tezlerinden hangisiyle ilgilidir?

A) Bilginin kaynağı duyu verileridir.
B) Bilim evrensel bilgiler ortaya koyar.
C) Bilim anlamlı önermelerden oluşur.
D) Felsefe mitolojik hikâyeleri konu edinmelidir.
E) Bilimsel bilgi deney ve gözleme dayanır.

Soru 12

Sartre için insan, varlığı gerçekleşmemiş bir potansiyeldir. Oysa masa bütünüyle gerçekleşmiş bir şeydir; geleceği yoktur veya her ne ise o olma olgusuyla belirlenmiştir. İnsan ise belirlenmemiş olup, kendisindeki boşluğu istediği şekilde doldurmak bakımından tamamen özgürdür; nasıl olmak istiyorsa öyle olacaktır.

Buna göre Sartre'ın görüşleri ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) İnsan özgür bir varlıktır.
B) İnsan bir olanaklar varlığıdır.
C) İnsan önce var olur, sonra özünü yaratır.
D) İnsanın doğası değişmez bir yapıya sahiptir.
E) İnsan kendi yolunu kendi seçen bir varlıktır.

Soru 13

Felsefenin görevi dildeki kavramları çözümlemektir. Bu felsefe anlayışına göre bilime dayanan bilgi doğru bilgidir. Bir bilginin doğru olup olmadığını anlamak için de bilginin analizi gerekir. Bu amaçla bilimin kullandığı önermelerin kuruluşu ve yapısı incelenir.

Verilen görüş aşağıdaki felsefi akımlardan hangisiyle uyuşmaktadır?

A) "Gerçekliğin bilgisi mantıksal dil çözümlemeleriyle elde edilir." diyen analitik felsefe
B) "İnsan bilinci nesnenin özünü kavrayarak doğru bilgiye ulaşabilir." diyen fenomenoloji
C) "Olgulara ait olmayan yargılar anlamsızdır." diyen pozitivizm
D) "Bilgi aniden ortaya çıkan içsel bir kavrayışın ürünüdür." diyen entüisyonizm
E) "İnsan doğduğunda zihni beyaz bir kağıt gibi boştur." diyen empirizm

Soru 14

Nietzsche, insana değerlerin yeniden değerlendirilmesi görevini yüklemiştir. Nietzsche bu görevi yapabilecek insanı aşağıdakilerden hangisi ile ifade eder?

A) Üst insanB) Bilge insanC) Özgür insan
D) Egoist insanE) Ödeve uyan insan

Soru 15

Varoluş, dünyada yer kaplamak ya da sadece nefes alıp vermek değildir. Hayvanlar da yer kaplarlar ve nefes alıp verirler. Ama var olmanın ne anlama geldiğini düşünmezler. Bunlar kendinde varlıktır. İnsan ise amacı kendisi olan varlıktır. İnsan istediği kadardır. Bu yüzden de kendisi için varlıktır.

Parçada görüşlerine yer verilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?

A) KierkegaardB) SartreC) Nietzsche
D) DeweyE) Hartmann

Soru 16

N. Hartmann, tek düze bir varlık alanı üzerinde varlığın sorgulanmasını doğru bulmaz. Bunun için de varlıkları; inorganik, organik, ruhsal, tinsel gibi katmanlara ayırır. Hartmann'a göre varlıkların sınıflandırılması, bir bakıma diğer görüşler için de birbiriyle çatışmayan yaklaşım alanları oluşturacaktır.

Buna göre Hartmann'ın yeni ontolojisi için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A) Karşıt yaklaşımlar arasında uzlaşı alanı oluşturur.
B) Ontolojik düşünceye bilimsel nitelik kazandırır.
C) Varlık konusunu sorun olmaktan çıkarır.
D) Felsefi problemlerin çözümünü kolaylaştırır.
E) Yeni felsefi düşüncelerin oluşmasını önler.

Soru 17

Günümüzde bilgi artışından dolayı insan, var olmanın anlamını unutarak kendi öznel gerçekliğine yabancılaşmıştır. Verilen ifade aşağıdaki yaklaşımlardan hangisine ait olabilir?

A) Egzistansiyalizm B) Postmodernizm
C) Fenomenoloji D) Pragmatizm
E) Yeni ontoloji

Soru 18

Varoluş kendi içinde diyalektik bir sıra izleyen estetik, etik ve dini varoluş olmak üzere üç aşamadan oluşur. "Estetik varoluş" aşamasının en belirleyici özellikleri; duyu deneyinde daima gerçeklik yerine olanaklılığın yeğlenmesi, bir öznenin yaşadığı bölük pörçük deneyimler, ironi ile kuşkuculuğun yok sayıcı kullanımı ve elden geldiğince can sıkıntısından kaçıştır. "Etik varoluş" ile anlatılmak istenen, dinsel bir yaşam sürdürülürken dâhi edinilmesi olanaklı bir yaşam görüşü ve daha yüksek bir aşama olan "dinsel aşama" ile sınırlandırılmış varoluş aşamasıdır.

Görüşleri açıklanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?

A) DeweyB) HartmannC) Sartre
D) NietzscheE) Kierkegaard

Soru 19

İnsan ilk önce vardır, sonra şu ya da budur. İnsanoğlu yaşamından başka bir şey değildir. İnsanoğlu eylemlerde bulunmaktan başka bir şey yapamaz. Düşünceleri birtakım tasarımlar, duyguları da girişimlerdir. İstemesek de her birimiz evrensel değerler merdiveninin bir basamağını oluştururuz.

Parçaya göre Sartre'ın görüşü ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A) İnsan evreni sorgular.
B) İnsanı insan yapan yaşamıdır.
C) Var oluşta düşünceler esastır.
D) İnsanın özü tutarlı olmasıdır.
E) Evrensel değerlere göre yaşamak gerekir.

Soru 20

Varoluşçuluk (Egzistansiyalizm), varlığın genel ve soyut çerçevede sorgulanmasını doğru bulmaz. İnsan doğrudan oluşun öznel ve somut göstergelerine yönelir. Çünkü insan diğer nesneler gibi değişmez bir özün varlığı değildir; kendi özünü kendisi belirlemek zorunda olan bir varlıktır.

Bu yaklaşıma göre aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılabilir?

A) Nesnelerin özünü insan belirler.
B) Evrendeki tek gerçeklik insandır.
C) İnsan koşulsuz özgürlüğe sahiptir.
D) İnsan olmanın özü aynı kalmaktır.
E) İnsanın amacı öznelliği aşmaktır.
Seçilen
Soru
Sayısı
0
12
2 Sayfada Toplam 35 soru listeleniyor