SORU BANKASI Filtrele

15. Yüzyıl-17. Yüzyıl Felsefesi Ünite / Modül Soruları


Soru 1

F. Bacon'a göre düşünce kendi başına bırakılırsa doğruya ulaşamaz. Nasıl kullanılan araçlar, elin gücünü artırıyorsa kullanılan akıl yürütme tarzları da aklın gücünü artırır.

Bu açıklamadan hareketle F. Bacon'un felsefenin aşağıdaki konularından hangisi ile ilgilendiği söylenebilir?

A) Ahlaki yargıların yapısı B) Güzelin kaynağı
C) En iyi yönetim biçimi D) Vahyin imkanı
E) Bilimsel yöntemin doğası

Soru 2

Descartes'ın "Ne biliyorum? Ne kadar bilebilirim? Hangi bilgilere güvenebilirim?" şeklindeki sorularına karşılık; Spinoza "İnsan için iyi yaşam nedir? Bu yaşamı en iyi şekilde yaşamamı sağlayacak olan nedir? Yaşamımı sürekli mutlu ve kutlu yüce bir sevinç içinde sürdürmemi sağlayacak olan şeyler nelerdir? Bunu nasıl elde edebilirim?" gibi sorular olmuştur.

Buna göre Descartes ve Spinoza'nın sırasıyla aşağıdaki felsefe alanlarından hangisiyle ilgilendiği söylenebilir?

A) Siyaset felsefesi - din felsefesi
B) Bilgi felsefesi - ahlak felsefesi
C) Bilgi felsefesi - siyaset felsefesi
D) Ahlak felsefesi - bilgi felsefesi
E) Varlık felsefesi - ahlak felsefesi

Soru 3

Hobbes'a göre insan doğası gereği bencil bir varlıktır. Sürekli kendi çıkarları peşinde koşar. Durum böyle olunca güçlü zayıfı ezmeye başlar ve bazı bireylerin mal ve can emniyeti tehlike altına girer. Bunun sonucunda ise insanların birbirlerine zarar vermelerini engellemek için ortak uzlaşı ile devlet kurulmuştur.

Hobbes'un bu düşüncesine göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?

A) Devlet yapay bir kurumdur.
B) İktidar olmak için her yol denenebilir.
C) Devlet güçlülerin egemenliğindeki bir kurumdur.
D) Ekonomik çıkarlar toplumun huzurunu bozmaktadır.
E) İnsan öncelikli olarak toplumun çıkarlarını düşünen bir varlıktır.

Soru 4

Ben Aristoteles gibi taşların niçin düştüğünü değil, nasıl düştüğünü merak ediyorum. Galileo'nun bu düşüncesine göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A) Bilim var olanların özünü araştırır.
B) Felsefe varlığı bir bütün olarak ele alır.
C) Felsefe ve bilim varlık kavramını sorgular.
D) Bilim ve felsefe varlığı idea olarak düşünmez.
E) Felsefeyle bilimin varlığa yaklaşımı aynı değildir.

Soru 5

Spinoza'ya göre aşağı doğru akan su düşünebilen bir varlık olsaydı, kendi özgür istenci ve iradesiyle neden aşağı doğru aktığını düşünebilirdi. İnsan da kararlarında ve eylemlerinde hep bir zorunluluğun etkisi altında kalmıştır.

Bu görüş aşağıdaki yargılardan hangisiyle çelişir?

A) İnsan, diğer varlıklardan farklı olarak tüm etkilerden bağımsız hareket eder.
B) Her varlık gibi insan da nedenselliğe tabidir.
C) İnsan, diğer varlıklardan farklı olarak özgür istenç ve iradeye sahiptir.
D) Doğada gerçekleşen olaylar yine doğal olan faktörler tarafından belirlenmiştir.
E) İnsan davranışlarının nedenlerini düşünebilir.

Soru 6

Descartes mutlak doğru bilgiye açık ve seçik bir biçimde bilinmeyen her şeyden şüphe ederek ve adım adım ilerleyerek ulaşılabileceğini söyler. Bu tür bir bilgiye ulaşmak için her şeyden kuşku duymaya, kendini açık seçik duyurmayan her şeyi reddetmeye karar verir. Bu noktada kuşku duymayacağı tek bir şey olduğunu söyler: "Kuşku duyduğumdan kuşku duymadığım gerçektir."

Bu parçadan hareketle Descartes ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A) Kuşkuyu amaç edindiği
B) İki farklı töz kabul ettiği
C) Açık seçik mutlak bilgiye ulaşabildiği
D) Apriori bilgilerin varlığını kabul ettiği
E) Nesneler dünyasının varlığını araştırdığı

Soru 7

Hobbes'a göre doğa durumunda birbirinin kurdu olan insanlar bir sözleşmeyle hak ve özgürlüklerini kendilerini yönetmesi için, kendi iradeleriyle oluşturdukları bir güce devrederler. Bu şekilde kargaşa ve savaşa son verip güvenlik içinde yaşarlar.

Buna göre Hobbes, devletin ortaya çıkmasını aşağıdakilerden hangisine bağlamıştır?

A) UzlaşmakB) CesaretC) Özgürlük
D) DuygusallıkE) Dürüstlük

Soru 8

Galileo'nun Güneş merkezli evren kuramı ölümünden yıllar sonra bile kiliseyi huzursuz etmeye devam etmiştir. 18. yüzyılın ortalarında, ancak 100 yılı aşkın bir süre sonra Galileo'nun kuramı onaylanmış ve kabul görmeye başlamıştır.

Bu açıklamadan hareketle aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılabilir?

A) Bilimsel kuramların doğrusal bir hızla ilerlediği
B) Bilimsel gelişmelerin ortaya çıktığı çağda ön yargı ile karşılanabileceği
C) Bilimde ölçütün doğrulanabilirlik olduğu
D) Bilimsel gelişmelere yeni buluşların ivme kazandırdığı
E) Bilim insanlarının mantık ilkelerine göre hareket ettiği

Soru 9

Descartes'a göre var olmasaydık şüphe edemezdik. Bu bizim edinmiş olduğumuz ilk doğru bilgidir. Öyle ki şüphe etmek düşünmeye, düşünmek ise var olmaya yeter bir kanıttır. Buna göre aşağıdakilerden hangisi Descartes'ın varlıkların var olabileceği düşüncesine ulaşmasını sağlayan çıkarımın nedeni olarak düşünülebilir?

A) Araştırmalarını bilimsel verilerle desteklemesi
B) Düşünmeye dayalı ispat ve akla dayalı kanıt tarzını kullanması
C) Elde ettiği verileri doğaüstü güçlere dayandırması
D) Bilinen akıl yürütme yöntemlerini kullanması
E) Düşünme yetisi ile duyu verilerini yorumlaması

Soru 10

Her şeyin ortak olduğu Güneş Ülkesinde zenginlik ya da yoksulluk söz konusu değildir. Ülkede herkesin ihtiyaçları karşılanır. Kimsenin özel mülkiyeti yoktur, her şey ortaktır. Güneş Ülkesinde yaşayanlar mala mülke önem vermezler, sadece ihtiyacı kadarını alırlar. Campenella'nın bu görüşleri siyaset felsefesinde aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilir?

A) Sivil toplum B) İstenilen ütopya
C) Karizmatik egemenlik D) Güçler ayrılığı
E) Bürokrasi

Soru 11

Spinoza'ya göre var olan tek şey Tanrı'dır. Tanrı, kendi kendisi tarafından belirlenmiştir. O hâlde, Tanrı'da özgürlük zorunlulukla aynı şeydir. Böylece insan, evreni tanıyıp evrenin içinde meydana gelen her olayın zorunlu olduğunu bilmek ve bu zorunluluğu kabul etmek suretiyle mutlu olur. Ona göre insan çoğu zaman tutkularının etkisi altındadır. Bu tutkular ruhun bulanık ve karmaşık yanını oluşturur. Ahlakın amacı insanın tutkularını yenmesine yardımcı olmaktır. Bu da Tanrı'yı bilmek ve onun yasalarını kabul etmekle olur.

Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) İnsan için en iyi şey, ne aşırıya kaçmak ne de azla yetinmektir, ahlaklı olmak ölçülü olmaktır.
B) İnsanın tutkularını yenmesi, Tanrı'nın yasalarını kabul etmekle olur.
C) Evrendeki her olayın zorunlu olduğunu bilmek ve bu zorunluluğu kabul etmek insanı mutlu eder.
D) Tanrı'nın yasalarına uygun olan iyidir, uygun olmayan kötüdür.
E) Mutluluk, insanın kendisini Tanrı'nın yasalarına tam bir gönül rahatlığıyla bırakmasıdır.

Soru 12

I. Filozoflar aynı zamanda din adamıdır.
II. İnsanın özü ile bu dünyadaki yerini araştırır.
III. Felsefenin ana teması dinidir.
IV. Düşünce, kendisini tarihi otoritelerden bağımsız kılmıştır.

Verilenlerden hangileri modern düşüncenin ortaya çıktığı Rönesans felsefesi için söylendiğinde doğru olur?

A) Yalnız II.B) Yalnız IV.C) I ve II.
D) I ve III.E) II ve IV.

Soru 13

F. Bacon'a göre doğru bilgiye ulaşmak için öncelikle zihnin ön yargılardan kurtarılması gerekir. Bu ön yargılar için "idol" kavramını kullanan Bacon, idolleri pencerenin önüne birikmiş ve gerçekleri net bir şekilde görmemize mani olan lekelere benzetir. Ona göre yüzyıllardır doğruluğu sorgulanmadan okunup ezberlenen kitapların değil, doğanın kitabının okunması gereklidir.

Bu parçadan hareketle F. Bacon'un aşağıdakilerden hangisini eleştirdiği söylenebilir?

A) Pozitif bilim anlayışını
B) Özel olaylardan yola çıkılarak genel yargılara ulaşılmasını
C) Gözlem ve deneye başvurulmasını
D) Kesin olarak görülen dogmatik bilgilerin doğruluğunu
E) Bilimsel şüphe ve araştırma anlayışını

Soru 14

Hobbes'a göre insan, doğası gereği bencil bir varlıktır ve tüm eylemlerinin temelinde ben sevgisi vardır. İnsanın yaşamdaki amacı kendini korumak ve kendi çıkarlarını gerçekleştirmektir. Bunun için başkalarının çıkarlarını görmezden gelerek yalnızca kendi iyiliği ve mutluluğu için davranır.

Hobbes'un bu görüşlerinden hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A) Evrensel bir ahlak yasası yoktur.
B) İnsan özgürlüğü evrensel bir değerdir.
C) Ahlaki değerler insandan ve toplumdan bağımsız olarak vardır.
D) Bir eylemin değerini en çok sayıda insanın en çok yararı belirler.
E) İnsanlar herkesin iyiliğini gerçekleştirmek için vardır.

Soru 15

Bazı düşünürler, toplumsal düzen bireyin gereksinimlerini karşılayamaz hâle geldiğinde, haksızlıkları giderecek, sorunları ortadan kaldıracak ideal toplum düzenleri tasarlamışlardır. Düşünürlerin adalet, eşitlik, özgürlük gibi kavramlar üzerine tasarladıkları bu devlet düzenine ütopya adı verilir.

Buna göre ütopyalar için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A) Var olan devlet anlayışlarına ilişkindirler.
B) Ahlaki değerlere daha çok önem verirler.
C) Devlet düzenini reddeden anlayışa sahiptirler.
D) Zaman içinde gerçekleşmeleri umut edilir.
E) İleri teknolojiye hakim yönetimlerin oluşumu amaçlanır.

Soru 16

Machiavelli, bireyin mutluluğu için uğraşmaz. Bu öncelik onun umurunda bile değildir. Bütün amacı aslında sadece devletin bekası ve mutluluğudur. İnsanlar da bunun için vardır. Ona göre insan bir doğa gücüdür, canlı bir enerji kaynağıdır. Bu yüzden Hıristiyanlığın çizmiş olduğu mütevazı, alçakgönüllü insan tipine karşıdır. Onun özlemini çektiği insan tipi İlk Çağ insanı gibi atılgan ve üretken olanlardır. İnsan gerekirse ulvi bir amaç için devletin varlığını, kendi varlığına tercih edebilmelidir. Machiavelli'ye göre iki tür insan vardır: Tarihi yaşayanlar ile tarihi yapanlar. Malzeme olanlar ile mimar olanlar. Onun gönlü şüphesiz ikincisinden yanadır.

Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) İnsanın ontolojik varlığı ve iradesi üzerinde hiçbir otorite olamaz.
B) Cesareti ve mücadele azmiyle birey, kapasitesini sonuna kadar kullanmalıdır.
C) Birey ve devlet ilişkisinde, tercih bireysel olandan yana yapılmamalıdır.
D) Siyaset anlayışında devletin bütünselliği ön planda tutulmalıdır.
E) Bireyler, devletin devamı için kendisini feda edebilmelidir.

Soru 17

İdeal toplum düzeni arayışı siyaset felsefesini her dönem meşgul etmeyi başarmıştır. Bu arayışla üretilen ütopyalar insanlığı ideal topluma ulaştırma amacını taşırken, yönetim biçimlerinin tahlilleri üzerinden ilerlemiştir. Bunu ilk kez sistemli biçimde yapan Platon, devletini matematik ve akıl üzerine kurmuş, insanlığa mutlu bir gelecek sunmak istemiştir. Sonraki ütopyalarla birlikte "Mükemmel yaşam içinde mutlulukla özgürlük eşit öneme sahip olabilir mi? ..." gibi sorular ortaya çıkmıştır. İdeal düzen arayışı ile ütopyaların yarattığı belirsizliklerden ortaya çıkan "distopyalar" ise bu soruların olumsuz cevaplarını ve oluşan korkutucu sonuçlarını göstermek için yazılmıştır.

Bu parçadan yola çıkılarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?

A) Distopyalar, ütopyalardan daha çok ilgi görmüştür.
B) Ütopyalar, matematiksel yapıya dayalı bir bilimsel mantıkla kurgulanmalıdır.
C) Ütopyaların gerçekleşmesi, yöneticilerin bilgili ve yetenekli olmasına bağlıdır.
D) Ütopyalar, bugünkü var olan siyasi devlet mekanizmalarını ortaya çıkarmıştır.
E) İdeal yönetim biçimi arayışı sonucunda ütopya ve distopya ortaya çıkmıştır.

Soru 18

Felsefe tarihinde bazı düşünürlerin toplum tasarımları kurguladıklarını görmekteyiz. Thomas More'un "Ütopya"sı, Campanella'nın "Güneş Ülkesi" yeryüzünde gerçekleşmesi mümkün olmayan devlet tasarımları üzerine yazılmış eserlerdir. Filozofları bu tarz bir toplum tasarımına iten düşünce aşağıdakilerden hangisi olabilir?

A) İnsanların yaşam standardını yükseltme isteği
B) İnsanlar arasındaki çatışmanın giderilmesi düşüncesi
C) İdeal bir toplum düzeni kurma hayali
D) İnsana verilen değerin artması düşüncesi
E) İnsanların özgür olma isteği

Soru 19

Descartes'a göre doğruluk, hiçbir kuşkuya ve anlaşılmazlığa yer vermeden, hem bize kendisini zorla kabul ettiren, zorunlu olarak bilincine vardığımız hem de kendisini diğer bilgilerden ayırdığımız bilginin özelliğidir.

Buna göre Descartes, bilginin doğruluğunu aşağıdakilerden hangisine dayandırmaktadır?

A) Yararlı olmasına
B) Açık ve seçikliğine
C) Gerçeklikle uygunluğuna
D) Kendi içinde tutarlı olmasına
E) Çoğunluk tarafından kabul edilmesine

Soru 20

Newton yaptığı çalışmalar konusunda şu sözleri söyler: "Bilimsel öngörülerde bulunabiliyor olmamı, doğayı insanlara tanıtabilmemi, bilimde yeni bakış açıları getirebilmemi kısacası bunların her birini omuzlarında yükseldiğim kişilere borçluyum."

Newton bu sözlerinde bilimin aşağıdaki özelliklerinden hangisini vurgulamıştır?

A) Somutluk B) Nedensellik
C) Birikimsellik D) Olgusallık
E) Doğrulanabilirlik
Seçilen
Soru
Sayısı
0
12
2 Sayfada Toplam 35 soru listeleniyor